Forum | Prikbord | Info | Links
 
Historie van tifo in Groningen


Ultimate Fan Team

De historie van tifo in Groningen begint in 2001. Op initiatief van ex-hooligan en huidig lid van de Groningse gemeenteraad Geert Spieker wordt besloten om een tifo-actie te organiseren in Groningen. Spieker geeft aan dat dit soort acties bij andere clubs in Nederland al geregeld worden georganiseerd en dat dit wellicht ook in Groningen aan kan slaan. Het idee wordt verwezenlijkt door enkele leden van de Groningse harde kern en leden van de Supportersvereniging FC Groningen. Voor de wedstrijd FC Groningen – Ajax op 11 maart 2001 wordt een choreografie georganiseerd door het hele Oosterparkstadion. Het gewenste effect blijft echter uit. De pamfletten zijn te klein en de FC Groningen-fans weten zich nog niet echt raad met het gebeuren.

Ondanks het tegenvallende succes van de sfeeractie vinden de organisatoren dat er vaker sfeeracties georganiseerd moeten worden in Groningen en zij besluiten dat er een sfeerteam opgericht moet worden met vrijwilligers die zich in gaan zetten voor een betere sfeer bij wedstrijden van FC Groningen. Het sfeerteam krijgt de naam Ultimate Fan Team (UFT). De Supportersvereniging FC Groningen neemt het UFT onder haar hoede en stelt jaarlijks geld beschikbaar om materialen te kopen en acties te organiseren.

Foto: www.ajaxfotoside.nl / ReMePro Foto: www.lunaticnews.nl

Zo wordt er bijvoorbeeld besloten om 10 grote zwaaivlaggen te laten maken. Voor de thuiswedstrijd tegen Feyenoord worden deze vlaggen, voorzien van FC Groningen-logo, door het stadion verspreid. Een aantal maanden later worden hier nog 10 groen-wit geblokte varianten aan toegevoegd. De 20 zwaaivlaggen worden elke thuiswedstrijd meegegeven aan een aantal vrijwilligers, die op diverse plekken in het stadion hun zwaaikunsten vertonen. Ook zijn er enkele sponsoren, die het UFT een megavlag van 20 bij 15 meter aanbieden. De megavlag daalt geregeld af van de tribune, maar langzaamaan komen de activiteiten van het UFT stil te liggen en zakt de organisatie in elkaar.


In de eerste maanden van 2003 wordt het UFT echter nieuw leven ingeblazen door een aantal nieuwe vrijwilligers. De laatste helft van dat seizoen laat het team weer een beetje van zich spreken met als hoogtepunt de choreografie die wordt georganiseerd voor de wedstrijd in en tegen Heerenveen. Bij de laatste wedstrijd dat jaar, thuis tegen PSV, zou die actie een geslaagd vervolg moeten krijgen. De geplande acties mislukken echter min of meer zodat het Oosterpark nog even tot na de zomerstop zal moeten wachten.


Nieuw gezicht

Vanaf het seizoen 2003/2004 krijgt het UFT een nieuw gezicht. Vanaf de eerste competitiewedstrijd tegen NAC zijn de door de supporters zelfgemaakte banners te zien. Voornamelijk deze zullen de rest van het seizoen het gezicht van het UFT bepalen. Origineel, handgemaakt en met een bepaalde gedachte erachter luidt het nieuwe motto. Groningen doet sindsdien helemaal mee op dit gebied.

De tweede helft dat seizoen maakt het UFT landelijke faam door grote acties te organiseren bij de thuiswedstrijden van FC Groningen tegen Heerenveen en FC Twente. In maart 2004 wordt het UFT voor het eerst ingeschaald bij de groepen die het hoogst staan aangeschreven in Nederland wat betreft tifo.




Groningen Fanatics

Voor het seizoen 2004-2005 bepalen de vrijwilligers dat er iets moet veranderen. Men kan zich niet vinden in de naam UFT en het organiseren van goede acties verloopt telkens zeer moeizaam. Gekozen wordt voor de naam Groningen Fanatics. Het nieuwe logo bestaat uit een slang met daarboven de letters GF, achter het wapen het zwaard van de beschermheilige van de stad Groningen (St. Martinus), een zwaaivlag en onderaan staat SV FCG, als verwijzing naar de Supportersvereniging (zie bovenstaand logo). De organisatie gaat op de schop waarbinnen iedereen zijn eigen takenpakket krijgt, zodat het organiseren van acties een stuk soepeler verloopt. Ook nu, met deze nieuwe naam, blijft Groningen Fanatics een onderdeel van de Supportersvereniging FC Groningen.


De eerste helft van het seizoen 2004-2005 kent enkele hoogtepunten. Zo wordt in de eerste thuiswedstrijd de nieuwe naam en het nieuwe logo geïntroduceerd met de grootste megavlag in Het Oosterpark tot dan toe. Hierop prijkt uiteraard het logo van de GF. Verder is de uitwedstrijd tegen FC Twente een hoogtepunt. Zelf maken de Groningen Fanatics een megavlag met het Groninger stadswapen erop en bij toeval wordt ontdekt wat de actie van Ultras Vak P zou zijn die dag. Uiteraard laten de Groningen Fanatics dit buitenkansje niet laten schieten en zij beantwoorden de actie van Vak P op gepaste wijze.


Op 10 december 2004 is een nieuwe mijlpaal: in het met 1000 man gevulde uitvak in Heerenveen wordt een megadoek gecombineerd met een choreografie. Nog nooit vertoond in welk uitvak in Nederland dan ook. Op het doek prijkt de "Maagd van Groningen". In de tweede helft van het seizoen worden nog enkele acties uitgevoerd en kan het seizoen 2004-2005 een redelijk positief seizoen voor tifo in Groningen worden genoemd.


Afscheid Oosterpark

De eerste helft van het seizoen staat in het teken van het naderende afscheid van het oude, vertrouwde Oosterpark. Bij de thuiswedstrijd tegen RBC Roosendaal is de boodschap meteen duidelijk: "Geef ons stadion een waardig afscheid!". Voor elke wedstrijd wordt tevens een spandoek gemaakt waarop afscheid wordt genomen van de typische eigenschappen van het Oosterpark. Uitgepakt wordt er tevens bij de thuiswedstrijden tegen PSV (choreocombi 1971), ADO Den Haag (choreo over de hele Tonny van Leeuwentribune) en FC Twente (FORZA GRUNN). Bij uitwedstrijden zijn er acties bij Heracles (Groningens Ontzet) en SC Heerenveen (200 stadswapen-banners gecombineerd met een stadswapen-megadoek).

Dan barst het grote geweld los: in de thuiswedstrijden tegen NEC en FC Volendam staat het afscheid van Het Oosterpark centraal. In samenwerking met de club en de Supportersvereniging wordt er perfect afscheid genomen: voor de wedstrijd tegen NEC wordt we een megadoek gemaakt van maar liefst 60 bij 12 meter met daarop de stadionpoort en aan weerszijden de jaartallen 1933 en 2005. Daar boven op nog eens 2 megadoeken van 24 bij 17 meter met daarop de karakteristieke lichtmasten. Op West vier megabanners met daarop de logo's van BRC, Oosterparkers, GVAV en FC Groningen, refererend aan de bespelers van Het Oosterpark. Dit, gecombineerd met een legaal schouwspel van zo'n 100 fakkels, levert een fraaie sfeer op en een afscheid om trots op te zijn.


En het officieuze afscheid in de wedstrijd tegen FC Volendam moet dan nog komen. De Groningen Fanatics organiseren een laatste tocht vanaf de Grote Markt naar het stadion waarbij de opkomst overweldigend is: maar liefst 2000 supporters gaven gehoor aan de oproep om nog één keer naar Het Oosterpark te lopen. Vlak voor de opkomst worden nog eens legaal 200 fakkels afgestoken, die naar de middenstip worden gedragen. Zo krijgt het Oosterpark het waardige afscheid dat de supporters zo gewenst hadden.


Euroborg

Ook de eerste sfeeracties in de Euroborg verlopen boven verwachting. Niet alleen zijn de mogelijkheden voor de sfeeracties extreem toegenomen, maar ook de medewerking van het publiek. De openingswedstrijd tegen SC Heerenveen wordt meteen een legendarische: er wordt gewonnen met 2-0. Ook op sfeeractie-gebied hebben de Groningen Fanatics één en ander in petto, een actie. Het thema van de actie is: "Samen bouwen aan een gouden toekomst voor onze club!" In een choreografie in de vorm van de stadsvlag worden drie megadoeken verwerkt: het logo van de Supportersvereniging, het logo van de Z-side en het logo van de Groningen Fanatics. Symbolisch voor het feit dat de drie supportersgroepen nu samen zijn gekomen op de Noordcurve.


Voor de bekerwedstrijd tegen PSV worden 1080 pleerollen van de tweede ring van de Noordcurve naar beneden gegooid, wat een mooi plaatje oplevert. Bij de thuiswedstrijd tegen Heracles Almelo wordt voor het eerst een actie over twee ringen succesvol uitgevoerd. Het thema is dit keer "Who's gonna beat the black-white bastards?!" In de choreografie onder het doek verschijnt de tekst "GRONINGEN". Helaas werkt het elftal niet mee (0-0), maar de actie is zeer geslaagd.

Bij de thuiswedstrijd tegen Ajax wordt een zeer fraai megadoek in een choreografie getoond. Onder de titel "Sinds 1040 het gezicht van het Noorden" wordt op het doek het aanzicht van de stad Groningen getoond. Een zeer fraaie actie, die de nodige complimenten oplevert. Zelfs Hans Nijland besteedt er in zijn wekelijkse nieuwsbrief aandacht aan.

Het is duidelijk: in de Euroborg gaan de Groningen Fanatics mooie tijden tegemoet.
terug


 
Webhosting: Flexwebhosting.nl