Forum | Prikbord | Info | Links

Reisverslag Paasweekend XXL
Reisverslag Zwolle Berlijn Praag (1) Praag (2) Leipzig

Freitag

Op vrijdag 2 april 2010 vertrekken acht FC Groningen-supporters voor een Paasweekendje vol met voetbal. Het is oorspronkelijk de bedoeling dat op vrijdag de uitwedstrijd van FC Groningen tegen Vitesse wordt bezocht, maar dat duel wordt helaas verplaatst naar de zaterdag. Er is dus een alternatief nodig voor de vrijdag en de keuze valt op het duel FC Zwolle - FC Oss.

Een spektakel wordt het niet in het "FC Zwolle Stadion". De wedstrijd is het aanzien bijna niet waard, zo slecht. Beide ploegen bakken er maar weinig van en vooral FC Oss lijkt erg tevreden met een gelijkspel. De tribune waarop wij zitten wordt bevolkt door kinderen met ... klappers, want die zijn inmiddels ook tot Zwolle doorgedrongen.

Na 90 minuten tenenkrommend voetbal is het tijd om door te rijden naar onze slaapplaats, het Formule 1 Hotel in Hannover. Daar kost een bed slechts 14 euro per nacht, geen geld. Tegen 2.00 uur arriveren we in Hannover. Uiteraard zit er niemand meer achter de balie, maar via het handige online inchecksysteem krijgen we de codes van onze kamers en zoekt iedereen z'n bedje op. Morgen weer een dag.

Samstag

Om 7.00 uur gaat de wekker alweer. Nadat er gedoucht is en iedereen zijn spullen heeft gezocht, wordt een kort bezoek aan de 'ontbijtruimte' gebracht. Dat stelt vrij weinig voor, maar het kost dan ook maar 4 euro per persoon. Bovendien hebben we ook nog wel 'drinkontbijt' in het busje.

Tegen 8.30 uur worden de motoren gestart en zetten we koers naar Berlijn. Daar gaan we de wedstrijd van 1. FC Union Berlin tegen Karlsruher SC bezoeken, die om 13.00 uur begint. Het is vanaf Hannover nog een kleine 300 kilometer, dus we zitten mooi op schema. Onderweg maken we even een stop bij een McDonald's en bij de voormalige grens van Oost-Duitsland bij Marienborn. De grenshokjes heeft men als monument laten staan.

Tegen 12.00 uur komen we in de buurt van het "Stadion an der alten Försterei" en we parkeren ons busje in de buurt. Na een korte wandeling bereiken we het stadion en kopen voor slechts 9 euro een kaartje op de tribune met fanatiekelingen achter de goal. Bij de opkomst van de spelers wordt een enorm doek de lucht ingehesen en wordt massaal meegezongen met het clublied. Het is een lekkere lentedag en het zonnetje komt er door. Ideaal voetbalweer.

De wedstrijd is redelijk. Union Berlin komt binnen 10 minuten aan de leiding en lijkt enkele minuten later op 2-0 te komen, maar de goal wordt afgekeurd. Nog binnen het kwartier maakt Karlsruher SC alweer gelijk en kan het weer alle kanten op. De fans op onze tribune laten zich zien en horen. "EISERN UNION, EISERN UNION". Ook in het bomvolle uitvak hangt zichtbaar een prima sfeertje. Gescoord wordt er niet meer en dus eindigt de wedstrijd in een gelijkspel. Wij zoeken ons busje weer op en beginnen aan de volgende etappe in dit weekend: op naar Praag. Daar arriveren we tegen 21.00 uur, en na wat problemen bij het inchecken, zoeken we ons appartement op, dumpen de spullen en gaan de stad in.

Sonntag

Op zondag moeten we alweer vroeg opstaan. De thuiswedstrijd van Viktoria Zizkov tegen Tescoma Zlin begint namelijk al om 10.15 uur, de vaste speeltijd van Viktoria. We checken uit en parkeren ons busje in de binnenstad, want op zondag is het toch gratis parkeren. Daarna pakken we de taxi richting het "FK Viktoria Stadion". De entree bedraagt slechts 50 kronen, omgerekend zo'n 2 euro! Hoewel ook in Praag het zonnetje schijnt, staat de lange zijde van het stadion in de schaduw en is het er nog best frisjes. Bij de snacktent worden op deze zondagmorgen aan de lopende band braadworsten verkocht en ook stroomt het bier al rijkelijk.

De wedstrijd staat vandaag onder leiding van een vrouwelijke scheidsrechter, die prima fluit. De thuisclub komt al na één minuut op voorsprong en een doelpuntenfestijn lijkt in de maak. Zover komt het niet, omdat beide ploegen nogal slordig spelen. Viktoria Zizkov is wel de betere ploeg en stelt net voor het einde van de wedstrijd de overwinning veilig met een tweede goal. Na het laatste fluitsignaal worden ter verhoging van de feestvreugde een paar flinke rookbommen afgestoken. Bovendien komen de spelers de supporters op de tribunes persoonlijk bedanken voor hun aanwezigheid.

Wij nemen de tram richting het centrum en pakken een terras. Een kleine twee uur later lopen we terug richting ons hotel en pakken onze spullen, die in het busje worden geladen. Op naar het "Stadion Evzena Rosického", waar FK Bohemians Praag thuis speelt tegen SK Kladno. Dat is een heus degradatieduel tussen de twee laagst geklasseerde ploegen van de Tsjechische eredivisie. De thuisclub is niet het roemruchte Bohemians, maar het voormalige FC Strizkov Praag 9 dat de naam en het logo van het echte Bohemians heeft overgekocht, toen die club in financiële problemen zat.

Op het zespuntenduel komen een kleine 500 toeschouwers af, waarvan het merendeel ook nog eens voor de gasten is. Terecht, want de thuisclub bakt er helemaal niks van. De gasten leiden voor rust met 0-2 en bouwen die voorsprong in de tweede helft uit tot 0-4. Dat Bohemians nog een eretreffer maakt, is slechts voor de statistieken interessant.

Na de wedstrijd brengen we nog een bezoek aan het nabijgelegen megalomane "Strahovstadion", dat een veld heeft ter grootte van 9 voetbalvelden! Vroeger vonden hier grote manifestaties plaats voor meer dan 200.000 toeschouwers, maar de tand des tijds heeft behoorlijk toegeslagen en het stadion staat op instorten. Vervolgens rijden we door naar Leipzig, waar we tegen 23.00 uur arriveren. We nemen onze intrek in de twee kamers en brengen nog een bezoekje aan de binnenstad van Leipzig. Tegen 3.00 uur is het tijd om ons bed op te zoeken.

Montag

Op maandag kunnen we uitslapen, want de derby van Leipzig begint toch pas om 14.00 uur. Na een goede nachtrust staan we tegen 11.00 uur paraat om nog even de binnenstad in te trekken voor een ontbijtje. In de stad zijn hier en daar wel plukjes supporters te vinden, maar eigenlijk alleen maar fans van Lokomotive. De Sachsen-fans laten zich vandaag nog niet zien.

Tegen 13.00 uur pakken we de tram richting het "Zentralstadion". Ook hier weer alleen maar Lokomotive-fans. Er staan lange rijen voor de kassa's, maar gelukkig hebben wij al een kaart besteld en kan die relatief snel worden afgehaald. Ook voor de toegangshekken staan lange rijen. Er komen vandaag maar liefst 12.500 toeschouwers af op een wedstrijd op het vijfde niveau!

De wedstrijd gaat in de eerste helft redelijk gelijk op. De supportersgroepen bestoken elkaar met tekstdoeken, maar voor de rest blijft het rustig op de tribunes. Net voor rust is er een curieus moment: Sachsen scoort de 0-1, maar de goal wordt niet gegeven, omdat net daarvoor een Lokomotive-speler de bal met de hand van de lijn heeft gehaald. Gevolg: rood voor Lokomotive en een penalty voor Sachsen. Zoals je mag verwachten van een curieus moment, wordt de penalty vervolgens gekeerd.

In de tweede helft moeten de tien van Lokomotive zich beperken tot verdedigen en trekt Sachsen volop ten strijde om de openingsgoal te maken, maar dat lukt niet. Op het eind van de wedstrijd komt Lokomotive er nog een aantal keren gevaarlijk uit. Precies na 90 minuten fluit de scheidsrechter af en zit deze derby erop. Het stadion stroomt leeg.

Wij zoeken ons busje op en rijden terug naar Groningen, een rit van ongeveer 580 kilometer. Onderweg maken we een stop bij een Grieks restaurant. Na een reis van zo'n 7 uur, rijden we tegen 23.00 uur de Stad weer binnen. Het was een prima Paasweekendje XXL.