Forum | Prikbord | Info | Links
 
Bayer 04 Leverkusen - VfL Wolfsburg, 13 februari 2010, Bundesliga (2-1)
In de eerste helft van Bayer Leverkusen tegen VfL Wolfsburg gebeurt niet veel, maar heel anders is de tweede helft. De thuisploeg komt na rust op 1-0 en na 70 minuten op 2-0. De wedstrijd lijkt gespeeld, maar een treffer van Wolfsburg brengt de spanning terug. Beide ploegen missen daarna nog een flink aantal grote kansen en het blijft 2-1.

BayArena - Leverkusen


De "BayArena" is sinds 1958 de thuishaven van voetbalclub Bayer 04 Leverkusen. Tot 1998 droeg het stadion de naam "Ulrich-Haberland-Stadion", genoemd naar een voormalig voorzitter van chemieconcern Bayer AG en tevens oprichter van de club. De capaciteit bedroeg destijds 20.000 zitplaatsen.

In 1986 werd het stadion gerenoveerd en omgebouwd tot een moderne sportfaciliteit. Het proces verliep zeer langzaam, doordat steeds een klein stuk van het stadion aan bod kwam. Op deze manier werd de overlast beperkt, maar duurde het wel tot 1997 voor het proces voltooid was. Op dat moment bedroeg de capaciteit 22.500 plaatsen.


Bayer 04 Leverkusen

In 1998 werd het stadion hernoemd tot BayArena. In 1999 werd er een hotel aan het complex gebouwd. Sommige kamers hebben, net zoals het restaurant, uitzicht op het veld. De gemeente Leverkusen bood zich aan als gaststad voor het WK voetbal 2006, waarvoor de BayArena zou worden uitgebreid tot 40.000 plaatsen. Dit bleek echter niet praktisch te zijn - het zou betekenen dat op normale wedstrijddagen het stadion halfvol zou zitten - en de gemeente trok zich terug.

In 2009 werd het stadion wél uitgebreid. Terwijl Bayer Leverkusen zijn thuiswedstrijden in de LTU Arena in Düsseldorf afwerkte, werd de capaciteit van de BayArena uitgebreid naar 30.000 plaatsen, waarvan 27.500 zitplaatsen en 2.500 staanplaatsen.

Dienstraum


Op zaterdagmorgen in alle vroegte, om 6 uur, verzamelen zich 7 Fußballjunkies op het hoofdstation van Groningen. De reis voert vandaag naar Leverkusen, waar de plaatselijke Bayer 04 een thuiswedstrijd speelt tegen VfL Wolfsburg. Sinds december heeft Arriva de dienstregeling weer eens omgegooid en dat betekent dat we vandaag een uur eerder dan gebruikelijk moeten vertrekken. De volgende trein naar Leer gaat pas twee uur later en dan komen we te laat aan in Leverkusen.


Voor 17 euro een retourtje Groningen - Leer

Als we richting de trein lopen, zien we dat Arriva kennelijk een soort vroege-vogel-korting hanteert. Dat geldt vandaag dan niet voor de junkies, want die moesten 2 euro meer betalen dan vorig jaar voor een retourtje Groningen - Leer. Een prijsstijging van maar liefst 13%! En dan begint het conducteurstrio ook nog te zeuren dat er aan boord geen alcohol gedronken mag worden.

Hoe anders is de behandeling in de Duitse trein die we vanaf Leer naar Münster pakken. Er is vandaag een zogenaamde kratjesradio mee en dat ding heeft natuurlijk wel stroom nodig. De vriendelijke conducteur denkt prima mee met de junkies en besluit zijn Dienstraum ter beschikking te stellen. Daar kunnen we het bier stallen en nog belangrijker: de radio inpluggen. Al snel schalt de vrolijke muziek over het balkon en gaat het bier en de worst van hand tot hand.

In de trein van Münster naar Essen komen we een flink aantal carnavalsvierders tegen. Het contact is snel gelegd en al snel worden er diverse alcoholica uitgewisseld tussen beide groepen. De carnavalssjaken hebben handige drankgordels, waar ze hun flesjes Schnapps altijd bij de hand hebben. Ze stappen uit in Düsseldorf en we nemen afscheid. Wij reizen nog even verder naar Leverkusen, waar we tegen 13 uur arriveren.


Goedkoop reizen met een Schönes Wochenende-ticket

In Leverkusen is geen fuck te doen, dat blijkt al op het moment dat we uitstappen. Het station Leverkusen Mitte blijkt niet eens over kluisjes te beschikken en dus moeten we onze zooi op een andere manier kwijt zien te raken. We pakken een taxi richting stadion en lopen uiteindelijk restaurant Havana binnen. Daar drinken en eten we wat voor de wedstrijd. De vriendelijke eigenaar is ook niet te beroerd om op onze spullen te passen, wat uiteraard een fooi oplevert. En een reservering voor een tafeltje na de wedstrijd.

Dan gaan we richting de BayArena. Het stadion is vorig seizoen nog uitgebreid tot ruim 30.000 plaatsen en doemt vanuit de verte al op. We hebben kaarten gekocht voor een klotenvak, maar daar gaan we toch niet zitten. Als we eenmaal binnen zijn, zien we wel waar we terecht komen. Dat wordt het vak met fanatieke sjaken in de hoek. Eerst staan we nog in het verkeerde vak, maar een van de junkies opent een tussenhek en staan we wél in het vak van onze keuze.

De wedstrijd zelf komt moeizaam op gang. In de eerste helft is er nog niet heel veel te beleven, maar net na de rust gaat het los. De thuisclub komt op voorsprong na zo'n 48 minuten en na 69 minuten staat er zelfs 2-0 op de borden. Het lijkt een simpele overwinning voor Bayer 04 te worden, maar tien minuten voor tijd scoort de huidige landskampioen tegen en wordt het opeens weer spanend. Beide kampen krijgen nog enkele dotten van kansen en de wedstrijd had ook op een 3-3 uit kunnen draaien. Gescoord wordt er echter niet meer en dus blijft het 2-1.


Betaalpasje voor in het stadion

Na het laatste fluitsignaal lopen we terug naar Havana, waar we snel aan het bier gaan. Er wordt ook meteen een hoofdgerecht besteld, want we hebben maar een uurtje. Daarna pakken we de taxi naar het station en beginnen aan de terugreis naar Groningen. Die verloopt echter voorspoedig. Wegens ruimtegebrek zien de junkies zich genoodzaakt een aantal keren in de 1e klas plaats te nemen, maar worden uiteindelijk weggestuurd door de conducteur. Nou ja, het is toch nog maar 20 minuten naar Münster, dus geen probleem.

In Münster worden nog even inkopen gedaan voor het laatste gedeelte van de reis. We belanden in een grote coupe met nog een aantal andere voetbalsjaken en het is erg gezellig. Het meest hilarische moment is een leverworst die in het gangpad van de coupe beland, maar daar moet je bij zijn geweest. In Leer splitst de groep zich op. Vier junks pakken de taxi richting de Eemsmondregio, terwijl de andere drie junkies een taxi pakken naar Bad Nieuweschans. Vandaar volgt het laatste deel met de trein. Tegen 2 uur rolt het voertuig het station van Groningen en zijn de junkies na zo'n twintig uur weer op de plaats van vertrek aangekomen.

Op zaterdagmorgen verzamelen de junkies zich op het station van Groningen. Er zijn de nodige inkopen gedaan.

6.19 uur, dat zijn toch geen tijden, Arriva?

Je zou zeggen dat we op dit tijdstip zeker recht hebben op de vroege-vogel-korting, maar een retourtje naar Leer is juist 2 euro duurder geworden!

Nog meer vroege vogels.

Na de overstap in Leer komen we in de trein naar Münster deze held tegen.

Deze conducteur stelt namelijk geheel belangeloos zijn Dienstraum ter beschikking aan de junkies.

Handig om het bier in te stallen, maar nog veel belangrijker...

Er is een stopcontact!

En dus kan de meegebrachte kratjesradio overuren gaan draaien.

Ook op het station van Münster denkt de plaatselijke drogist graag met de junkies mee.

We reizen verder.

Het is gezellig aan boord.

Zeker omdat het carnavalsweekend is en de trein afgeladen is met verklede Duitsers.

Al snel trekt een groep junkies en een groep carnavalsvierders gezamenlijk op.

Alaav!

Tegen 13.00 uur bereiken we Leverkusen.

Daar brengen we een bezoek aan Havana.

We drinken wat en eten een hapje, zoals deze enchilada.

Daarna op weg naar het stadion.

De BayArena.

De hoofdingang.

Hallo. Deze vriendelijke mevrouw staat vis uit te delen voor de ingang.

Door de ingang.

De rijen voor de snacktoko.

De BayArena.

De BayArena.

De BayArena.

In de hoek staan de fanatieke sjaken. Die kant moeten we maar op.

Aparte dakconstructie.

We staan inmiddels bij de fanatieke sjaken.

"Werkself Löwen".

Veel vlagvertoon.

Want de spelers komen het veld op.

VfL Wolfsburg trapt af.

Werkself is de bijnaam van Bayer Leverkusen.

En daar zijn we onderweg.

De opstelling van Bayer Leverkusen.

De opstelling van VfL Leverkusen.

Een volle bak vandaag.

Een moment tijdens de wedstrijd.

Het uitvak.

In de eerste helft gebeurt niet veel.

Dit is het hoogtepunt.

Der Adler ist gelandet.

Brian the Lion begroet de tribune.

De reactie is iets minder vriendelijk.

Op de fanatieke sjaken-tribune geldt een rookverbod.

In de rust naar de Fanshop. Matig winkeltje.

We zijn begonnen aan de tweede helft.

De thuisploeg komt al snel op voorsprong.

Een moment tijdens de wedstrijd.

Na een kleine 70 minuten scoort Bayer Leverkusen opnieuw.

Tor!

2-0. Derdiyok krijgt de goal toegewezen, maar eigenlijk is het een eigen goal van de keeper van Wolfsburg.

Toen minuten voor tijd brengt Wolfsburg de spanning in de wedstrijd terug.

Dzeko scoort de 2-1, terwijl de 2-0 inmiddels een 'Eigentor' is geworden.

Er zijn vandaag 30.000 toeschouwers.

In de laatste tien minuten krijgen beide ploegen nog grote kansen, maar gescoord wordt er niet meer.

Dan zit de wedstrijd erop.

Leverkusen wint en blijft aan kop.

Wij verlaten het stadion.

En gaan weer richting restaurant Havana, voor een biertje...

En een Rumpsteak.

Daarna pakken we de trein terug, inclusief muziek.

Creatief met zoutjes.

Creatief met zoutjes.

Creatief met zoutjes.

Het is gezellig in de trein. Dit is inmiddels het stuk tussen Münster en Leer.

Na een taxiritje over allerlei binnenwegen, bereiken we tegen 1.00 uur Nieuweschans.

Daar pakken we de trein naar Groningen, waar we tegen 2.00 uur arriveren.

terug Verslag: Harris


Reacties:
#1 Leuk en boeiend verslag Harris.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat onze oosterburen op een wat minder hysterische manier met supporters omgaan als dat bij ons het geval is. Zie bijvoorbeeld het gejank in Studio Neus over die paar sneeuwballetjes bij Utrecht-Feyenoord afgelopen weekend.
graftakunited | 16 februari 2010, 10:56:43
#2 Hoezo geen bier drinken in de trein van Arriva?
Ik zie dagelijks niets anders, wat een onzin.
Trouwens nog een tip, in de eerste klasse van Arriva zitten ook stopcontacten onder de tafeltjes. Verder een mooi verslag, jullie moeten een geweldige dag hebben gehad.
Beloji | 18 februari 2010, 15:01:46
#3 Leuk verslag harris, tof van die conducteur ook :P
zeker een mooi avontuur!
silvo-17 | 18 februari 2010, 16:01:47


 
Webhosting: Flexwebhosting.nl