Forum | Prikbord | Info | Links

Reisverslag Zwedentrip (1 - 5 augustus 2008)
Reisverslag Op bezoek bij Magnus Johansson Op bezoek bij Mathias Florén

Van vrijdag 1 augustus tot en met dinsdag 5 augustus brengen 4 supporters van FC Groningen een bezoek aan Zweden om daar de Zweedse oud-spelers van FC Groningen Magnus Johansson en Mathias Florén op te zoeken. Hieronder vind je een verslag van de belevenissen.

Vrijdag

Op vrijdagochtend vertrekken we met de auto vanuit Groningen naar Scandinavië. Vandaag zal het eindpunt Kopenhagen zijn, waar we de eerste nacht gaan doorbrengen. Vervolgens zullen we op zaterdag doorrijden naar Zweden en ons hotel in Göteborg op gaan zoeken. Rond 8.40 uur komt de voorzitter van de Supportersvereniging voor rijden en kan de reis beginnen. De eerste tussenstop staat gepland in Lübeck, waar we het stadion van de plaatselijke voetbalclub eens zullen gaan bekijken. We rijden er namelijk toch praktisch langs aangezien het stadion langs de snelweg richting Denemarken.

Met de auto in Duitsland op weg naar Denemarken

In Lübeck aangekomen zien we het "Stadion an der Lohmühle" al snel liggen. We parkeren de auto naast het stadion en maken een rondje. Vanaf de korte zijde kunnen we prima het stadion in kijken, maar de poorten zitten helaas wel op slot. Dat duurt echter niet lang, want een werknemer van VfB Lübeck ziet onze geïnteresseerde blikken en draait een hek van het slot: we mogen ook binnen wel even een kijkje nemen.

Na het bezoek aan de Lohmühle doen we nog even inkopen bij de supermarkt en rijden dan door naar het plaatsje Puttgarden, waar we de boot pakken naar Denemarken. We hebben geluk, want we kunnen redelijk snel op de boot. De totale overtocht duurt drie kwartier, dus in de tussentijd kan er mooi een hapje gegeten worden in een van de vele restaurantjes die de boot kent.

Vanuit Duitsland naar Denemarken met de boot

Eenmaal aan de Deense overkant is het nog zo'n 180 kilometer naar Kopenhagen. Voordat we in gaan checken in ons hotel, rijden we eerst nog even langs het stadion van Brøndby IF, aan de rand van Kopenhagen. Het Brøndby Stadion blijkt tegen 17.00 uur echter al gesloten, hoewel de fanshop nog wel open is. We lopen een rondje om het stadion en kijken of er toevallig niet nog ergens een hekje open staat, maar dat blijkt niet het geval. We moeten het doen met de blikken door het hek.

Daarna rijden we door naar het centrum waar ons hotel staat. Nadat de spullen gedumpt zijn, gaan we op weg naar het Parken Stadion, het stadion van FC Kopenhagen en tevens het nationale stadion van Denemarken. Ook hier hebben we weinig geluk, want dit stadion is eveneens hermetisch afgesloten. We lopen als echte toeristen nog even langs het beeld van de kleine zeemeermin in de haven van Kopenhagen en besluiten dat het dan wel tijd is om eerst een hapje te gaan eten en daarna de avond te besluiten met enkele biertjes op het terras.

Overnachten in Kopenhagen

Zaterdag

Op zaterdagochtend rijden we vanuit Kopenhagen via de tolbrug naar Zweden en komen bij Malmö weer aan land. We besluiten even langs te gaan bij het stadion van Malmö FF. In Malmö is men inmiddels bezig met een nieuw stadion dat naast het huidige stadion wordt gebouwd. Via een speciale steiger kunnen geïnteresseerden de bouw volgen, dus wij klimmen ook maar even naar boven. Vanaf daar hebben we ook een goed zicht op het huidige witte "Malmö Stadion" met zijn prachtige golvende rondingen. Eenmaal beneden blijken we via de catacomben en de spelerstunnel het stadion binnen te kunnen lopen en van die gelegenheid maken we natuurlijk gebruik. Als we weer naar buiten lopen, staat de spelersbus van Malmö FF inmiddels klaar om de spelers te vervoeren naar de uitwedstrijd tegen IFK in... Göteborg.

Malmö Stadion

Spelersbus Malmö FF

Ook wij gaan op weg naar Göteborg. Vanuit Malmö is dat nog zo'n 300 kilometer, dus we hebben nog wel een ritje voor de boeg. Tegen 13.00 uur arriveren we bij ons hotel en checken in. De tassen worden uitgeladen en in de wasbak wordt alvast wat bier koudgelegd. Daarna is het tijd om naar het "Ullevi Stadion" te gaan waar we om 14.00 uur met Magnus Johansson hebben afgesproken.

[IFK Göteborg - Malmö FF]

Na de wedstrijd gaan we een hapje eten in de stad. We hebben ons eten nog maar net op en genieten nog na van een biertje als opeens Magnus ons restaurant binnen komt. Hij heeft wel zin om even de stad in te gaan en even later sluiten ook twee van zijn vrienden aan voor een stapavond in Göteborg...

Zondag

Na een wat korte nacht halen we op zondagochtend nog net het ontbijtbuffet dat als sluitingstijd 11.00 uur heeft. Het hotel schotelt ons een prima ontbijt voor en dat kunnen we wel gebruiken. We gebruiken de rest van de ochtend en het begin van de middag om Göteborg te bekijken en gaan onder meer even kijken bij het nieuwe stadion in Göteborg. Over ruim een jaar zal IFK naar dit stadion gaan verhuizen en dus afscheid gaan nemen van het Ullevi. De nieuwe arena is overigens niet exclusief van IFK, want het wordt ook de thuishaven van de clubs GAIS en Örgryte IS.

Het nieuwe stadion

Zo moet het worden

Tegen 14.00 uur gaan we op weg naar het huis van Magnus. Hij heeft ons uitgenodigd om bij hem langs te komen en van die gelegenheid maken we natuurlijk gebruik. Hij woont met zijn gezin in een dorpje aan de kust op zo'n 20 kilometer buiten Göteborg. Een aantal jaren geleden heeft hij daar een stuk grond gekocht en er een huis op gezet. Het wordt een gezellige middag en avond, maar daarover lees je meer in het september-nummer van d'Olle Grieze, het clubblad van de Supportersvereniging FC Groningen.

Eenmaal terug in Göteborg zetten we de auto bij het hotel en gaan op weg naar de kroeg. De keuze valt op "Dubliners", een Iers café in het centrum. Twee halve liters later wordt nog een ander terras in het centrum opgezocht voor wat biertjes. Inmiddels loopt het tegen de klok van 2.00 uur als we besluiten ons hotel maar weer eens op te zoeken.

Maandag

De maandag staat in het teken van een bezoek aan Borås, de plaats waar IF Elfsborg en dus Mathias Florén speelt. Na het gebruikelijke goede ontbijt in Göteborg zetten we aan het begin van de middag al koers naar Borås om daar nog even rond te kijken. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Het regent werkelijk de hele dag en Borås blijkt een stuk minder sprankelend dan Göteborg. Eigenlijk is er niet zoveel te doen, maar dat kan ook aan het weer liggen. Uiteindelijk brengen we veel tijd door bij het plaatselijke koffiehuis en later nemen we alle tijd voor ons menuutje bij de McDonald's, want buiten regent het toch alleen maar.

Inmiddels zijn we dan al wel een rondje om de Borås Arena gelopen en hebben we ook het oude en inmiddels aftandse stadion Ryavallen gezien. Tot 2005 speelde IF Elfsborg hier zijn thuiswedstrijden tot de verhuizing naar de Borås Arena. Toen ging het meteen een stuk beter, want in 2006 werd de club landskampioen van Zweden.

[IF Elfsborg - GAIS]

Nadat we afscheid hebben genomen van Mathias, gaan we weer terug naar Göteborg. Daar drinken we nog een aantal biertjes in het hotel en maken ons op voor de reis naar huis, want de volgende dag speelt FC Groningen alweer in Annen en daar moeten we natuurlijk bij zijn.

Dinsdag

Vroeger dan gebruikelijk staan we om 7.00 uur op om vroeg aan het ontbijt te zitten. Na het ontbijt pakken we onze spullen en verlaten het hotel. Tegen 8.15 uur zetten we de auto in beweging en rijden weer terug naar Malmö waar we tegen 11.00 uur arriveren.

De gigantische tolbrug bij Malmö

Bij Malmö pakken we weer de tolbrug richting Kopenhagen en vanuit daar rijden we door naar Rødby om de boot te pakken naar Puttgarden. We liggen mooi op schema op de oefenwedstrijd in Annen te halen, maar bij de boot lopen we wat vertraging op omdat het ongeveer vijf kwartier duurt voordat we eindelijk op de boot zitten. Aan boord eten we een hapje en drie kwartier later arriveren we in Duitsland.

Wachten voor de boot naar Duitsland

In Duitsland zit het verkeer helaas niet mee. Rond Hamburg en Bremen is het inmiddels al druk aan het worden en op talloze plaatsen is men met de weg bezig. Het is inmiddels duidelijk dat we de aftrap van het oefenduel niet meer gaan halen, maar we rijden wel door naar Annen. Daar arriveren we net voor half 8 en pikken dus nog het laatste uur van de wedstrijd mee.

Een zeer uitgebreid verslag van het bezoek aan Magnus Johansson en Mathias Florén kun je lezen in het september-nummer van d'Olle Grieze, het clubblad van de Supportersvereniging FC Groningen.