Forum | Prikbord | Info | Links
 
Roda JC - FC Groningen, 30 december 2005, Eredivisie (1-3), reisverslag
Reisverslag Foto's deel 1 Foto's deel 2

De IJzelcombi

Normaal gesproken is het bijna niet mogelijk om de uitwedstrijd tegen Roda JC per trein te bezoeken. De wedstrijd wordt vaak 's avonds gespeeld en de laatste trein naar het Noorden is dan simpelweg niet meer te halen. Echter, dit seizoen begint het duel al om 18.00 uur en dan is de laatste trein naar het Noorden nog prima te halen. Onder normale omstandigheden tenminste...


Die normale omstandigheden zullen er vandaag niet zijn. Er is een koudefront voorspeld en het zal gaan ijzelen. Reden voor een weeralarm en opeens staat ook de wedstrijd op losse schroeven. Bovendien kondigen de Nederlandse Spoorwegen aan dat na 14.00 uur de treinen volgens een aangepaste dienstregeling zullen rijden en wordt het afgeraden om na 16.00 uur nog met de trein te gaan.

Zo'n 15 FC Groningen-supporters laten zich niet ontmoedigen en houden vertrouwen in een goede afloop. Om 11.17 uur pakken ze de trein vanaf Groningen CS. Omdat de trein bomvol zit, gaat de groep supporters in de eerste klas zitten. Dat duurt tot ongeveer Beilen, want dan komt er een conducteur langs die het niet helemaal eens is met deze stoelenschikking. Of er moet een suppletie (?) betaald worden of naar de tweede klas! We besluiten richting het balkon te soupleren, want zitten kunnen we niet. Tot Utrecht moeten we staan. Gelukkig is er bier aan boord en is het staan geen enkel probleem. Behalve voor één persoon dan, die na wat bewegingen van de trein struikelt over een enorme doos met proviand en eventjes gestrekt gaat. In Amersfoort wordt ons door de conducteur nog even gevraagd of we de lege bierblikjes willen opbeuren (?). Kennelijk zijn dit soort aparte woorden gebruikelijk onder conducteurs.

In Utrecht hebben we ongeveer 20 minuten speling. We legen de blaas en halen wat te eten. Er zijn inmiddels ook wat extra supporters bij de groep aangehaakt. Vervolgens stappen we om 13.34 uur in de Intercity naar Heerlen, die eveneens nog prima om schema rijdt. Het is even druk in de trein, maar een paar stations verder is er voor iedereen een zitplaats. In Eindhoven hebben we nog even oponthoud als een neger met een rasta-kapsel aan de noodrem trekt en er vandoor rent. De reis voorloopt verder voorspoedig en de alcoholpromillages stijgen.


Rond 15.40 uur zetten we voet op Limburgse bodem en trekken we het centrum van Heerlen in. We pakken een pilsje bij bruin café De Tapperij. Een prima kroeg en het is eigenlijk jammer dat we weg moeten, maar er wacht nog een wedstrijd op ons. Bij het station van Heerlen pakken we de bus naar Stadion Kerkrade. In de bus zitten ook Limburgse fans, maar de bus wordt compleet 'overgenomen' en er klinken louter Groningse liederen en spreekkoren op weg naar het Parkstad Limburg Stadion.

Aangekomen bij het uitvak gaan we snel naar binnen, want de maag knort en de warming-up is al begonnen. De FC Groningen-supporters moeten van Roda JC persé pasfotogeregistreerd zijn voor deze uitwedstrijd, maar er is niemand die daarop controleert. Bij Roda JC voert men kennelijk een heel actief ontmoedigingsbeleid voor uitsupporters. Er is ook niemand van FC Groningen aanwezig in het uitvak en dat is toch wel een vreemde gewaarwording. Geen stewards, geen veiligheidscoördinator, niemand.

Voor de wedstrijd is het gras nog groen, maar als de wedstrijd begint is dat ook het startsignaal voor een fikse sneeuwbui. Binnen de kortste keren in het veld wit, wordt het drassig en is er van goed voetbal geen sprake meer. Helaas staat FC Groningen dan ook al achter en lijkt deze wedstrijd een behoorlijke beproeving te gaan worden.

Waar de Roda-stewards zich in eerdere seizoen zeer klantonvriendelijk opstelden, is dat dit seizoen helemaal anders. Het fouilleren gebeurt vriendelijk, we worden netjes begroet en aan het eind van de rust is er zelfs gratis koffie en thee geregeld voor iedereen in het uitvak. Klasse! Die gratis koffie gaat gepaard met de mededeling dat er na de wedstrijd zelfs een bus voor ons geregeld is, die ons naar het station zal brengen.

In de tweede helft ploeteren FC Groningen en Roda JC voort, maar een genot om naar te kijken is het allang niet meer. Tot de 70e minuut gebeurt er weinig spannends en eigenlijk houdt iedereen al rekening met de zoveelste nederlaag in Kerkrade. Maar dan legt Danny Buijs aan voor een vrije trap en passeert de doelman fraai. Het is 1-1 en een punt lijkt binnen, zo durven de FC Groningen-supporters stiekem te dromen.

Tien minuten later wordt de vreugde nog groter als Mark-Jan Fledderus een voorzet van Danny Buijs binnen weet te tikken. We staan voor! Het zal toch niet gebeuren dat we hier gewoon gaan winnen? Mooi wel dus, want ook Nevland wil eindelijk wel eens van die hatelijke nul af. De 1-3 is een ware bevrijding voor het uitvak, dat even daarvoor Roda nog op de paal zag schieten. De drie punten gaan mee naar Groningen! Na afloop zijn de spelers dolblij en vieren feest met de 32 die-hards in het uitvak. Wat een prachtige overwinning in zulke barre omstandigheden.

We moeten een kwartiertje wachten, maar dan kunnen we richting de gereedstaande bus. Althans, dat is de verwachting. Er staat echter helemaal geen bus klaar, maar die zal geregeld worden bij het busstation. We worden door Roda-stewards en politie begeleid naar het busstation en daar wachten we op de bus. Na een kwartier in de kou komt er een bus die ons naar station Heerlen zal brengen. We bedanken het Roda-volk en zetten koers naar Heerlen.


Op de terugweg moet de groep met stoptreinen via Nijmegen terug naar Groningen

Daar blijkt de trein die we wilden pakken niet te rijden vanwege het slechte weer. Dat is een tegenvaller. We hebben nog een kans, maar dan moet alles wel meezitten. Op het perron vertelt de conductrice dat we met de stoptrein in Sittard kunnen komen, maar dat het nog maar de vraag is of we daarna wel verder kunnen. We wagen de gok en wachten een half uur op de trein naar Sittard.

In Sittard moeten we een klein half uur wachten in de kou, maar dan staat de stoptrein voor de volgende etappe naar Roermond inmiddels klaar. In Roermond kunnen we de stoptrein naar Nijmegen pakken en zo schiet het eindelijk een beetje op. Bottleneck in deze treinreis zal de verbinding Nijmegen - Zwolle blijken te zijn. Wij komen een klein halfuur te laat aan in Nijmegen om de laatste trein naar Zwolle te kunnen pakken. Pogingen om die trein tegen te houden lopen op niks uit. Er wordt gebeld en gebeld, maar concreet is er nog steeds geen oplossing. De barre tocht lijkt in Nijmegen te eindigen.

Twee minuten voordat we Nijmegen binnenrijden, volgt er een oproep voor mensen die nog naar Groningen willen. We kunnen de trein naar Zutphen pakken, die is speciaal op ons blijven wachten. In Zutphen zullen de Nederlandse Spoorwegen verder bekijken wat ze met het groepje van zo'n 25 supporters zal gaan doen. Op naar Zutphen dus, zo komen we steeds een stukje Noordelijker.

Het wordt tijdens de treinreis duidelijk dat de NS er alles aan gaat doen om de Groningers weer thuis te krijgen. Overal in het land worden opvangcentra ingericht, maar men heeft een groep dronken supporters vermoedelijk liever niet op de slaapzalen met omaatjes en huisvaders. Er zal een reserve-machinist in Zutphen worden opgepiept, die ons naar Zwolle zal brengen. In Zwolle kunnen we vervolgens instappen in de trein naar Groningen.

Na een kort oponthoud in Zutphen zetten we koers naar Zwolle. De stemming in deze 'extra' trein (normaal gesproken zou deze trein niet verder rijden) met alleen maar Groningers is prima. Er wordt zelfs even een polonaise ingezet. Tegen 1.30 uur bereiken we Zwolle. Daar staan nog veel meer 'gestrande' reizigers te wachten op de trein naar Groningen. Die trein komt pas drie kwartier later, dus daar staan we weer op het perron.

Onder luid gejuich rijdt de laatste trein tegen 2.10 uur het station van Zwolle binnen. We pakken een coupé en beginnen aan de laatste etappe van deze opmerkelijke en memorabele terugtocht. De supporters zijn over het algemeen nog opmerkelijk fit, maar dat zal wel van de kou op de perrons komen. Ruim een uur later denderen de wagons station Groningen binnen. Het is inmiddels 3.20 uur, maar de verloren zonen zijn weer terug na een heroïsche treinreis. Met de drie punten in het bagagerek!

Met de stoptrein vanuit Heerlen naar Groningen bezoek je maar liefst 31 stations: Heerlen, Hoensbroek, Nuth, Schinnen, Spaubeek, Geleen Oost, Sittard, Susteren, Echt, Roermond, Reuver, Venlo, Blerick, Venray, Boxmeer, Cuijk, Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Elst, Arnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Olst, Wijhe, Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Groningen.

Reisverslag Foto's deel 1 Foto's deel 2

terug


 
Webhosting: Flexwebhosting.nl